Choď na obsah Choď na menu
 


TOYEN: ZTROSKOTÁNÍ VE SNU

TOYEN: ZTROSKOTÁNÍ VE SNU
24.04.2009
Unikátny obraz Ztroskotání ve snu od českej maliarky s pseudonymom Toyen sa v sobotu 25. apríla draží s vyvolávacou cenou šestnásť miliónov českých korún. Maľba pripomína obľúbený motív surrealistickej maliarky so symbolom rozpadávajúceho sa ľudského tela.

 

Obraz bol doteraz súčasťou nedostupnej súkromnej zbierky a bol len zapožičiavaný na výstavy, dotvára profil českej umelkyne a jej ranej, intuitívnej fázy surrealizmu. „Ztroskotání ve snu je dielom mimoriadnych výtvarných kvalít, ktoré vyniknú najmä pri dlhodobom pozorovaní obrazu,“ vysvetľuje jeden z najuznávanejších znalcov surrealizmu PhDr. Karel Srp. Výrazne plasticky vymodelované ženské torzo, do ktorého vstupujú temné úseky a naznačujú jeho prepadávanie sa ničote. Z hľadiska umeleckej hodnoty patrí tento obraz medzi tie najdôležitejšie z obdobia surrealizmu. Vyvolávacia cena na aukcii Galerie Art Praha je 16 miliónov českých korún a hodnotný umelecký skvost pozdvihne úroveň akejkoľvek zahraničnej či domácej umeleckej zbierky.

 

 

PERLA SURREALIZMU V DRAŽBE

PERLA SURREALIZMU V DRAŽBE
12.03.2009
Milovníci umenia mali jedinečnú príležitosť rozšíriť si svoju zbierku o obraz svetového významu. „Spiaca“, jeden z najznámejších surrealistických obrazov, sa vydražil v pražskej galérii 22. marca s vyvolávacou cenou 20 miliónov českých korún,teda vyše 700-tisíc eur.

Obraz „Spiaca“ od svetoznámej maliarky českého pôvodu Toyen sa po viac ako 70 rokoch vrátil z Anglicka späť do Českej republiky. Dielo, ktoré vzniklo v roku 1937, predstavuje vrchol tvorby renomovanej umelkyne, ktorá je obklopená celým radom záhad. Po tom, čo sa vo veku 21 rokov vzdala svojho občianskeho mena Marie Čermínová a prijala preudonym Toyen, začala o sebe hovoriť v mužskom rode a obliekala sa ako muž. Čo znamená jej pseudonym, nikdy neupresnila. 
Obraz v roku 1938 zakúpil príbuzný majiteľov, ktorí obraz ponúkli do dražby. Tí obraz aj napriek okupácii nacistami, uväzneniu v koncentračnom tábore a nástupe komunizmu uchovali vo svojej zbierke. Bolestivé spomienky pri pohľade naň na majiteľku stále doliehali a preto sa rozhodla s dielom rozlúčiť. Obraz môže byť súčasťou akejkoľvek zbierky svetového umenia 20. storočia. Stal sa tým obrazom, ktorý nikoho nenecháva spať.