Choď na obsah Choď na menu
 


VINCENT VAN GOGH

7. 3. 2010

 

 

VINCENT VAN GOGH

S tým, že nikto nekupuje moje obrazy nič neurobím. Raz však ľudia pochopia, že ich hodnota je vyššia než cena, ktorú som zaplatil za farby

(Vincent van Gogh)

 

 

  • Narodil sa 30. Marca 1853 v Groot Zundert, v severnom Brabantsku, v Holandsku

  • Jeho otec, Theodor bol pastorom

  • Mal štyroch mladších súrodencov

  • Najsilnejší vzťah mal s o 4 roky mladším Theom

  • Theo mu celý život pomáhal materiálne aj duchovne

  • Vincent začal pracovať v 17. Rokoch

  • Predáva v slávnej Goupilovej galérii – antokvariáte v Haagu

  • O dva roky neskôr napíše prvý list Theovi

  • Korešpondencia medzi bratmi je niečím výnimočným , z nej pochádza väčšina informácií o van Goghovi – 650 listov

  • Neskôr sa chce stať pastorom a aj teológiu začne študovať , ale po dvoch rokoch štúdium prerušuje

  • A tak sa usadí medzi chudobu v belgickej uhoľnej panve Borinage

  • Učí tu deti baníkov čítať a písať, katechizmus

  • Stará sa o chorých a vo voľnom čase kreslí – hlavne prírodu

  • V roku 1879 mu nepredĺžia zmluvu a tak odchádza domov k rodičom do Etten

  • Stále kreslí a maľuje kópie Milletových obrazov, ktoré obdivuje

  • Theo s bratrancom – A. Mauven – uznávaný maliar ho podporujú a prehovárajú k ďalšiemu maľovaniu

  • Vincent sa zamiluje do ovdovenej sesternice Kee Vossovej a keď si ju chce vziať , tak ona odmieta aj po všetkých naliehaniach.

  • Vďaka tomu stráca vieru a otec ho nazýva stroskotancom, ktorý nie je schopný sa uživiť a vyhadzuje ho z domu

  • Uteká do Haagu, kde u Mauvea nachádza útočište, veľmi skoro sa s ním poháda – je december 1881

  • Vincent prestáva maľovať a túla sa od baru k baru

  • Stretáva Christine – krajčírku, upratovačku a príležitostnú prostitútku, ktorá ma niekoľko detí

  • Rodina tento zväzok neakceptuje

  • Všetci ho opustili

  • Keď príde na to , že Christine sa nechce napraviť a žiť slušne , odchádza od nej – má 29 rokov

  • Znovu sa vracia k rodine, ktorá mu vyčíta, že žije na bratov účet a nepracuje

  • Znovu sa zamiluje do Margot Begamanovej, susedovej dcéry, ktorá mu lásku opätuje

  • Keď ju však požiada o ruku , jej rodičia s tým nesúhlasia

  • Margot sa otrávi, našťastie ju zachránia, ale už na spoločný život môžu zabudnúť

  • 26.5. 1885 mu zomiera otec – jediný Theo sa mu stáva najbližším človekom z rodiny

  • V tejto dobe namaľoval obraz Jedáči zemiakov – ponuré plátno , ku ktorému sa veľakrát vracia

  • Dedinskú atmosféru presycuje neskonalým smútkom

  • Dominuje tvrdá, surová, bezútešná bieda bez trošky radosti

BRAT THEO – TEN, ČO SA OBETOVAL

  • Narodil sa 1.5.1857 ako štvrté dieťa van Goghovcov

  • Celý život podporuje Vincenta – duchovne aj finančne

  • V Paríži sa 17. Apríla 1889 oženil s Johanou Bonger – „Jo“

  • O rok neskôr sa mu narodí syn Vincent Wilhelm

  • 6. Júna sa odohralo búrlivé stretnutie bratov, kde sa pohádali

  • 29. Júna Vincent umiera

  • Theo prepadá šialenstvu

  • Vracali sa mu spomienky na bratovu smrť a vedomie, že on je nevyliečiteľne chorý

  • Trpel nedostatočnosťou ľadvín

  • V návale zúfalstva sa pokúsil zabiť ženu aj dieťa

  • Bol poslaný na psychiatrickú kliniku, odtiaľ ho „Jo“ odviezla do Holandska

  • Tam zomrel 21. Januára 1891, len šesť mesiacov po Vincentovej smrti

 

V. van GOGH

  • V marci 1886 prichádza do Paríža za bratom a zapisuje sa do kurzu maliarstva u Cormona, akademického maliara historických námetov

  • Chvíľkové vzplanutie pre impresionistov – Gauguina a Degasa trvá krátko

  • Hľadá si vlastný štýl

  • Odchádza do Arles, kde je okúzlený krásou prírody, práve tak si predstavoval Japonsko

  • Tu stále pracuje

  • Jeho brat Theo sa pokúsil jeho obrazy vystaviť v salóne Nezávislých

  • Je mu smutno, cíti sa opustený a tak prosí Gauguina , aby za ním prišiel, ten aj 23. Októbra 1888 prichádza a nachádza Vincenta vyčerpaného prácou

  • Pohoda netrvá dlho , lebo mu Gauguin vnucuje svoje vlastné maliarstvo, Vincent pod vplyvom alkoholu po ňom hádže pohár

  • Gauguin sa začne hneď baliť a Vincent ho prosí , aby neodchádzal

  • Keď vychádza z domu, Vincent vybieha za ním s britvou v ruke

  • Gauguin prespí v hoteli

  • Vincent sa vracia domov, odreže si ucho a perfektne zabalené ho daruje Rachel – priateľke z nevestinca

  • Tá keď to otvorí, omdlie

  • Gauguin odchádza bez rozlúčenia

  • Chorý Vincent je umiestnený do ústavu pre choromyseľných

  • 7. Januára je prepustený domov, kde na neho čakajú samé zlé správy – je bez peňazí, brat sa oženil, trápia ho vidiny

  • Veľmi veľa maľuje a vtedy vznikajú jeho najslávnejšie obrazy – Vlastný autoportrét s fajkou, Vlastný autoportrét s odrezaným uchom

  • Jeho zdravotný stav sa rapídne zhoršuje

  • Máva veľké záchvaty, bolesti a depresie

  • Prosí brata, aby sa mohol k nemu vrátiť

  • Zisťuje, že je bratovi na príťaž a znova sa vracia do Auvers

  • Dostáva veľké záchvaty zlosti

  • Prechádza sa s revolverom vo vrecku

  • Z tohto obdobia pochádza obraz Havrani nad obilným poľom

  • V nedeľu 27. Júla ,,blízko zámku v Auvers, sa Vincent strelí priamo do srdca

  • Je ťažko ranený , vlastnými silami sa vráti domov

  • Theo hneď prichádza

  • Vincent netrpí, fajčí fajku a rozpráva sa s bratom, je pokojný

  • 29. Júla o pol druhej v noci zomiera

 

DIELA :

 

JEDÁCI ZEMIAKOV – 1885

  • 81,5 x 114,5 cm, Rijksmuseum Van Gogh, Amsterdam

  • Obraz predstavuje dedinčanov, smutných, nehybne hľadiacich pred seba

  • Svetlo na obraze akoby zmizlo

  • Potrebného efektu van Gogh dosahuje použitím silnej, brutálnej línie a jednotlivej tmavej okrovej farby

  • Používa tu aj rôzne odtiene hnedej

  • Agresívnymi ťahmi štetca a kontúrou podčiarkuje deformácie rúk roľníkov a ich tváre rozryté vráskami

  • Myšlienka namaľovať tento veľký obraz vznikla jedného večera, keď pozoroval rodinu de Grootov, sediacu pri večeri pod veľkou lampou

  • Dobre sa s nimi poznal, pretože Gordina de Grootová, matka, mu už skôr pózovala na jeho portrétoch dedinčanov

 

 

OTEC TANGUY – 1887

  • 65 x 51 cm, súkromná zbierka , Paríž

  • Portrét obchodníka s maliarskymi potrebami, ktorého obchod sa stal náhodnou galériou impresionistov

  • Otec Tanguy mu stojí modelom dvakrát

  • V obidvoch prípadoch v podobnej póze, so založenými rukami, so zvláštnym klobúkom, ktorý sa častejšie objavoval u holandských portrétistoch zo 17. St.

  • To všetko na pozadí japonských drevorezieb vyjadrujúcich Vincentovu fascináciu Japonskom

  • Až do konca svojho života ostal verný farbám z obchodu otca Tanguyiho

  • Tanguy sa nikdy nerozlúčil so svojimi portrétmi

  • Aby sa nepredali dával na ne vždy veľmi vysokú cenu

  • Až po jeho smrti bol obraz predaný slávnemu francúzskemu sochárovi A. Rodinovi

  • Teraz sa nachádza v Rodinovom múzeu v Paríži

AUTOPORTRÉTY – 1886 – 1890

  • Koľko ich vlastne namaľoval ???

  • Dnes poznáme 35, z čoho 28 vzniklo v Paríži v rokoch 1886 – 1888

  • Hovorilo sa, že pitím absintu bol neznesiteľný a tak mu nikto nechcel stáť modelom a tak musel maľovať sám seba

  • Mohlo to byť však aj preto, že sa snažil hľadať sám seba, pochopiť sa

  • Vlastný autoportrét v mäkkom klobúku

  • Vlastný autoportrét s fajkou

  • Vlastný autoportrét v klobúku – 1887, 44 x 37,5 cm , Rijksmuseum, Amsterdam

  • Vlastný autoportrét venovaný Gauguinovi – nakrátko ostrihaný, ostré, trochu zlé a až šialené oči – 1888, 62 X 52 cm, Foog Art Museum, Cambridge, Massachusets

  • Vlastný autoportrét so stojanom

  • Vlastná podobizňa s odrezaným uchom – 1889 , 51 x 45 cm, súkromná zbierka

SLNEČNICE - 1887 – 1888

Slnko, svetlo, pretože mi chýba lepšie prirovnanie, musím používať slová ako žltá, sírovo žltá, citrónovo žltá, bledo - zlatá. Ako krásna je tá žltá ! „ ( Van Gogh)

 

  • V slnečniciach je len málo namiešaných odtieňov farieb

  • Akoby maliar nanášal dlhými ťahmi štetca čisté farby priamo z tuby

  • Van Gogh, teoretik sugestívnych farieb sa tu nimi prezentuje

  • Nie je to už ten istý maliar, ktorý v parížskom období používal divizionistické techniky - krátke a výrazné dotyky štetca ( Vlastný autoportrét v klobúku, Interiér reštaurácie )

  • V SLNEČNICIACH je kresba rozvinutých, zvädnutých kvetov vytvorená pomocou pohybu a farby, zdôraznenými malými zelenými a modrými škvrnami

  • Vypuklého tvaru vázy je docielené vďaka obvyklej modrej línii, pod ktorou sa nachádza maliarov podpis

  • Van Gogh sa podpisoval iba menom : VINCENT

  • OBRAZY:

  • Slnečnice – 1887, 21 x 27 cm , Metropolitan Muzeum of Art, New York, USA

  • Slnečnice , 1888, 91 x 71 cm, Neue Pinakothek, Mníchov, Nemecko (najznámejšie)

  • Malé obrázky slnka, 1887 – vznikli v Paríži

  • Slnečnice s 12. Kvetmi, Philadelfia, USA

  • Slnečnice so 14 kvetmi, Londýn, VB

PORTRÉT dr. GACHETA , 1890

  • 1890, 68 x 57 cm, Muzeum Orsay, Paríž, Francúzsko

  • Staral sa o jeho zdravie

  • Prizýval ho na návštevy, kde sa najedol

  • Z vďaky mu nakreslil jeho portrét

  • Počas jeho pobytu v Arles, vznikli dva takéto portréty

  • Opisuje ho svojmu bratovi v liste : Pracujem na portréte_ biela šiltovka na svetlej blonďavej hlave, bledá pleť rúk , modrý kabát na kobaltovo modrom pozadí, sedí opretý o červený stôl, na ktorom leží žltá knižka a náprstník s purpurovými kvetmi

KOSTOL V AUVERS - 1890

  • 94 x 174 cm, Muzeum Orsay, Paríž

  • Drsné tóny tu ustupujú jemnejšej palete, plno vodových zelených, béžových a fialových odtieňov s prevahou kobaltovej modrej

  • Obraz bol dokončený v júni 1890 a nie je v ňom ani stopa po svetle

  • Zdá sa akoby prichádzala búrka, záhuba , smrť

  • Nedostatok jasných tónov pôsobí nepríjemne, znepokojujúco

  • Kostol v Auvers sa vynára z chorobnej vízie – nejednotnej zelenej, okrovej, hnedej a kobaltovej línie pôsobí dojmom nestability, ktorá by sa mohla v každej chvíli zrútiť alebo vzlietnuť k nebu

  • Tento pocit je podčiarknutý ťahmi štetca, vďaka nemu budova kostola získava na hĺbke

 

 

 

 

 

HAVRANI NAD OBILNÝM POĽOM – 1890

  • 50 x 100,5 cm ,Rijskmuseum Van Gogh, Amsterdam, Holandsko

  • Jeden s posledných obrazov

  • Tmavé nekľudné nebo sa na obzore spojuje so zemou

  • Tri cesty vedú do stratena

  • Obilie sa skláňa akoby pôsobením nadprirodzenej sily a zlo veštiaci vtáci vykresľujú na plátne tvar písmena V

  • Už tu nie sú víry ani usporiadaný rytmus

  • Tvrdé strnulé ryhy štetca vytvárajú obraz plný nepokojnej dynamiky, pripomínajúcej rozbúrené more

  • Používa hnedú, zelenú, okrovú, kobaltovú a modrú farbu

  • Kŕdeľ havranov mieri k horizontu a dodáva tak celku na hĺbke

  • Približuje sa tu trošku k abstraktnému umeniu

OSTATNÉ DIELA:

Pracujúci roľník, kresba, 1882 , 47,5 x 29,5 cm, Amsterdam

Sorrow – Trápenie , kresba , 1882 , 44,5 x 27 cm, Amsterdam

Psychiatrická liečebňa Saint Paul v Saint – Paul v Saint – Rémy , 1889, 65 x 51 cm , Muzeum Orsay , Paríž

Lode na pláži v Saintes – Maries – de –la Mer, 1888, 64,5 x 81 cm, Amsterdam

Hlava dedinčanky , kresba, 1885, 40 x 33 cm , Amsterdam

Most v Ohaši za dažďa , 1887, 73 x 54 cm, Amsterdam

Reštaurácia Siréne, 1887, 57 x 68 cm , Paríž

Zdvíhací most pri Arles, 1888, 54 x 65 cm, Rijksmuseum Kroller – Muller, Otterlo

Nočná kaviareň, 1888, 81 x 65,5 cm, Otterlo

Hviezdna noc , 1888, 72,5 x 92 cm , Paríž

Izba umelca v Arles , 1888, 5ž,5 x 74 cm , Paríž

Stolička a fajka, 1888, 93 x 73,5 cm, NG, Londýn

Portrét Madame Ginoux alebo Arlesanka , 1888, 93 x 74 cm, Paríž

Poštár Roulin, 1889, 65 x 54 cm, Otterlo

 

 

Van Goghove dielo, ktoré ignorovali a vysmievali sa mu dokonca aj impresionisti, už po desiatich rokoch dosiahlo obrovského uznania.

V jeho tvorbe možno vidieť predzvesť skoro všetkých maliarskych smerov.

Najviac znamenal pre postimpresionizmus.

Vďaka nemu prestalo byť umelecké dielo zobrazením skutočnosti, umenie sa stalo autonómnym, maliarskym znakom, tvorivým gestom.