Choď na obsah Choď na menu
 


PAUL GAUGUIN

7. 3. 2010

 

PAUL GAUGUIN

  • Celé meno Eugéne Henri Paul Gauguin

  • Narodil sa 7. júna 1848 v Paríži

  • Jeho matka Marie Chazalová bola dcéra rytca a Flory Tristanovej, slávnej franc. literátky, jednej z iniciátoriek feminizmu

  • Jeho otec , Clovis ,politický komentátor denníku Le National

  • Detstvo strávil aj v Peru cca r 1849 , kde zomiera aj jeho otec

  • Útočište nachádzajú v Lime u dedkoveho brata aj spolu s matkou a staršou sestrou Máriou

  • Do Francúzska sa vracajú v auguste 1854

  • Usadia sa v Orleane, kde Paul chodí aj do školy

  • 6. dec. 1865 nastupuje do dôstojníckej školy

  • Odchádza 1886 na plavbu okolo sveta na 13 mesiacov

  • Dozvedá sa , že mu zomrela matka

  • Po ukončení plavby sa ho ujíma už ako poručíka, finančník Gustave Arosa, veľký milovník umenia

  • Vďaka nemu sa stretáva s maliarom Emilom Schuffeneckerom, s ktorým spolu kreslia a maľujú

  • Tu vznikajú jeho prvé skice

  • V dec. 1872 stretáva Mettu Sophiu Gadovú, mladú Dánku, dcéru vysokého súdneho úradníka

  • Svadbu majú 22. Nov. 1873

  • Počas desiatich rokov sa im narodí 5 detí

  • V roku 1874 zasvätí svoj život umeniu

  • Prichádza do ateliéru Colarossy, kde spoznáva tajomstvo maľovania podľa modelu

  • Gauguin nadšenec umenia, kupuje obrazy impresionistov

  • Vďaka úspechom na burze si to môže dovoliť

  • 1876 vystavuje svoj prvý obraz – plátno Lesík v Viroflay

  • Je dôkazom jeho talentu po stránke kompozičnej a koloristickej

  • Neúspech na burze ho pripravuje značné peniaze a tak odchádza s rodinou na vidiek do Rouen v Normandii

  • Berie sem celú rodinu, s tým, že si myslí, že tu bude mať menšie výdavky

  • Veľmi sa mýli a o chvíľu zisťuje, že nemajú z čoho žiť

  • Preto odchádzajú do Dánska , do Kodane

  • Tu sa pokúša nájsť si prácu ako zástupca franc. producenta nepremokavých plachiet, neúspešne

  • Neúspešne tu končí aj jeho výstava obrazov , ktorá je zavretá hneď po otvorení

  • Tiež jeho rodinný život je v troskách , rodičia manželky ho zatracujú a tak Gauguinc zanecháva v Dánsku manželku aj so štyrmi deťmi

  • V júni sa vracia do Franc. so synom Clovisom a rukopisom : „Syntetické poznámky „

  • Od roku 1889 žije v Bretani, kde si zdokonaľuje techniku

  • Po návrate do Paríža sníva o vybudovaní Tropického ateliéru, napriek tomu, že jeho výprava na Martinik nebola úspešná

  • Chce sa usadiť v zámorí a tak volí TAHITI, aby sa tam dostal predáva 30 svojich obrazov

  • Naposledy navštevuje ženu a deti v Kodani

  • 4. apríla 1891 odchádza na Tahiti , do Numei

  • 8. júna , po príchode do Papeete, sa usadzuje s Titi, Anglo – Tahiťankou, v dedinke Mataiea

  • V novembri sa stretáva s Teha Marou, ktorá sa stáva jeho modelkou

  • Na jar posiela do Paríža obraz Vahine no to tiare

  • Je veľmi pracovitý, napriek tomu nemá dostatok finančných prostriedkov a aj jeho zdravotný stav je zlý

  • Vracia sa naspäť do Paríža

  • Tu získava dedičstvo a tak si môže prenajať ateliér

  • Žije tam s milenkou Annou, ktorú si priviedol z Jamajky

  • Po šiestich mesiacoch znova uvažuje o ceste na Tahiti

  • Znovu predáva svoje obrazy ale hlboko pod cenu

  • 28. Júna 1895 opúšťa Francúzsko a už sa nikdy nevráti

  • Usadil sa na pobreží v Punaanii

  • Ako vahiné si berie mladé 14 ročné dievča

  • Trocha sa mu zlepšuje finančná situácia ale nastáva veľký zlom, pretože v roku 1897 zomiera jeho dcéra ALINE – miláčik

  • Tento rok je rokom jeho veľkých diel tzv Gauguinova záveť : Odkiaľ prichádzame?

  • Kto sme ? Kam ideme?

  • v tejto dobe sa pokúša aj o samovraždu

  • je zachránený a potom pracuje ako kreslič na úrade verejných prác

  • rok 1898 posiela vo februári svoju prezentáciu obrazu ODKIAĽ PRICHÁDZAME ? – stáva sa udalosťou sezóny v Paríži

  • Zakladá vlastné noviny – štvorstranové, v ktorom kritizuje úrady a bráni domorodcov

  • V sept 1901 sa sťahuje na Markézy, na ostrov Hiva – Oa

  • V Atuane postaví slávny Dom rozkoše, kde žije s novou vahiné

  • Začína veľmi tvorivé obdobie maľovania

  • Bojuje s úradmi, chráni domorodcov

  • 8. Mája 1903 zomiera, keď v Paríži Vollard organizuje výstavu jeho 50. obrazov a 20. kresieb

  • Na Jesennom salóne je jeho dielam venovaná celá sála

 

DIELA :

 

MANDOLÍNA A KVETY , 1885

  • 64 x 53 cm, Muzeum Orsay, Paríž

  • Harmonicky spojuje tvary a farby

  • Zaoblené kontúry predmetov- tanier, mandolína, váza sú v súlade s okrúhlym stolom, na ktorom stoja, a kontrastujú s hrou horizontálnych a vertikálnych línií obrazu nachádzajúce sa v ľavej časti plátna

  • Jeho zelená, červená a rám s bielou, červenou a zelenou farbou kytice

  • Tento obraz visí na stene za stolom

  • Predstavuje veľmi ťažko identifikovateľnú krajinu – jedná sa o krajinu Pissara alebo Guillaaumina (1841 – 1927) alebo je možné že je to aj jeho vlastný obraz

  • Používa biele rámy, ktoré vhodne zvýrazňujú farby

  • Prítomnosť mandolíny možno interpretovať ako ozvenu Baudelairovej teórie, podľa ktorej existuje veľa analógií medzi maľovaním a hudbou

 

MORSKÝ BREH I , 1887

  • 54 x 90 cm, Ny Carlsberg Glyptotek, Kodaň

  • Predstavuje pohľad na Turínsku zátoku ležiacu medzi cestami Saint – Pierre a dedinkou Carbet na Martiniku

  • Rytmus kompozície tvorí vykalkulovaná kombinácie horizontálnych línií – breh, horizont, loďka a poddajných línií vertikálnych – kmene stromov

  • Z farieb vyžaruje kľud a pohoda

  • Zaujímavé je usporiadanie tenkých rovnobežných prúžkov, ktoré pripomínajú tapetu

  • Je to charakteristické hlavne pre diela, ktoré namaľoval na Martiniku

AUTOPORTRÉT „BEDÁRI „ , 1888

  • 45 x 55 cm, Rijksmeseum Vincent van Gogh, Amsterdam

  • Má zvláštne miesto v jeho tvorbe

  • Spája sa so stretnutím s Van Goghom, ktorý sa zaujímal o práce Emila Bernarda

  • Portrét predstavuje zle oblečeného silného zlodeja, podobného Jeanu Valjeanovi

  • Má však maliarove rysy, pretože je to jeho obraz

  • Van Gogh kritizuje umelcov obraz, hlavne pozadie, ktoré je absolútne výstižné pre maliara

ŽLTÝ KRISTUS , 1889

  • 92 x 73 cm, Albright – Knox Art Gallery, Buffalo, štát NY

  • je dielom charakteristickým pre syntetizmus , hovorí sa mu aj Gauguinov primitivizmus

  • syntetická vízia skutočnosti mala svoj začiatok v Zjavení po kázaní

  • v popredí vidíme postavu Bretónky – zredukovanú na dekoratívny čepiec

  • tvary obtiahnuté tmavou čiarou- pruským blankytom

  • syntetické spojenie si vynucuje zjednodušený štýl – zostávajú zachované iba najdôležitejšie línie

  • len náčrt motívu a stopa po hĺbke

  • maliar si vyberá čisté farby, ktoré ukladá v širokých škvrnách

  • táto technika a hladká plochá stavba nijak nepripomína ani bodovú metódu Seurata, ani silné vrstvenie farieb charakteristické pre Van Gogha

  • inšpiruje sa polychromovanou drevenou sochou, typickým dielom remeselníkov XVII. Storočia

  • drevený Kristus sa nachádza v kaplnke v Trémalo, neďaleko pont – Aven, kde maliar žil

  • nachádzame tu zmes barbarskej nádhery, kresťanskej liturgie, hinduistických túžob, gotickej obrazotvornosti, temného a subtilného symbolizmu

KRÁSNA ANGELA, 1889

  • 92 x 73 cm, Muzeum Orsay, Paríž

  • Pózovala mu Marie – Angélique Satreová

  • Hovorila o ňom, že jeho maľovanie bolo v tej dobe až desivé

  • Inšpirovali ho japonské rytiny

  • Spôsob oddelenia portrétu od dekorovaného pozadia – kvetinové motívy a nápis Krásna Angela pochádzajú z umenia Hiroschigé i Hokusai

  • Póza modelky je strnulá, bez mimiky

  • Skoro karikaturistická

  • Oblečením pripomína byzantské obdobie maliarstva

  • Modelke sa obraz nepáči a odmieta ho prijať

  • Van Gogh prirovnáva ženu k jalovici

  • Na svoju obranu hovorí že sa jedná o manier

 

 

 

AHA OE FEII ?

ČO, ŽIARLIŠ ? , 1882

  • Puškinove múzeum, Moskva

  • patrí do série obrazov z Tahiti

  • prekvapivá harmónia získaná výberom dekoratívnych odtieňov, podčiarknutými bielou farbou

  • farba sa stáva maliarovým najdôležitejším atribútom

  • spája ružovú a žltú, fialovú a červenú

  • zosilňuje línie, znižuje ich počet

ODKIAĽ PRICHÁDZAME ?

KTO SME ?

KAM IDEME ? , 1897

  • 139 x 374,5 cm !!!!, Museum oj Fine Arts, Boston

  • Sám maliar si toto dielo vysoko cenil

  • Stalo sa jeho duchovným odkazom

  • Stretlo sa úplne s nepochopením, zlosťou a opovrhnutím

  • Vyznačuje sa vlastnosťami nástenného maliarstva

  • Maľoval na základe vlastnej fantázie, špičkou štetca, na drsné vrecovinové plátno, plné uzľov

  • Maliarova genialita spočíva v tom, že dokázal na tomto plátne zorganizovať nejednotné elementy

  • Dosiahol celkovú harmóniu

  • Napriek zmenám odtieňov je krajina modrá

  • Nahé postavy z nej vystupujú vďaka odvážnej oranžovej

 

OSTATNÉ DIELA :

  • Žena s gardéniou, 1891, 70,5 x 46,6 cm , Kodaň

  • Anna z Jamajky , 1894, 116 x 81 cm, súkromná zbierka , Londýn

  • Zátišie s vejárom , 1889, 50 x 61 cm, Paríž

  • Zátišie s jablkami a kvetmi, 1901, 66 x 75 cm, súkromná zbierka , NY , USA

  • Zjavenie po kázaní, 1888, 73 x 92 cm, NG , Edinburgh, Škótsko

  • Pani Ginoux v kaviarni, 1888, 73 x 92 cm, Puškinovo múzeum, Moskva

  • Autopotrét so žltým Kristom, 1889 – 1890, 38 x 46 cm , Paríž

  • Pastierka svíň, 1889, 92?5 x 73 cm, súkromná zbierka, Zurich

  • Tahitské ženy na pláži , 1891, 69 x 91 cm, Paríž

  • Manao tupapau – Duch mŕtvych bdie, 1892,73 x 92 cm, A – K Art Gallery, Buffalo, štát NY

  • Nikdy viac , 1897, 60 x 161 cm, Courtauld Institute Gallery, Londýn

  • Biela kôň, 1898, 141 x 91 cm, Paríž

  • Jazdci na pláži , 1902, 66 x 76 cm, Folkwang Museum, Essen