GOTIKA
GOTIKA 13 –
ARCHITEKTÚRA :
- vznikla v druhej polovici 13. stor. vo Francúzsku a onedlho sa rozšírila po celej Európe
- Charakteristickým znakom je štíhlosť tvarov smerujúcich nahor.
- Váha klenby nespočíva na stenách, ale na nosných pilieroch.
- Na oknách, portáloch a klenbách sa uplatňuje lomený oblúk.
- V priečelnej časti chrámu sú okrúhle okná - ružice.
- Najvýraznejším znakom je uplatnenie čistej geometrie.
- Odľahčenie stien presklením spôsobilo, že nástenné maliarstvo sa sústredilo viac na farebnú výzdobu okien. Farebnú nádheru zvýrazňuje kontrast olovených pásov, ktoré spájajú farebné sklá okien.
- FEUDALIZMUS
- Remeselná výroba sa sťahuje z hradov a kláštorov do miest
- HUTY – produkcia sochárskeho umenia – kamenári, sochári, remeselníci
- Rytiersky spôsob života
ARCHITEKTÚRA:
- vrchol stavebná jednotka - katedrála
- neomietaná architektúra
- najintenzívnejšie vo Francúzsku
- Čechy – Karol IV
- prvýkrát sa gotika uplatnila 1138 – 1145 pri prestavbe chóru – chrámu SAINT DENIS v Paríži opátom SUGEROM
- hlavný prínos gotiky – LOMENÝ OBLÚK
- architektúra je vizuálne odľahčená
Objavuje sa _______________ , ktorý sa nazýva TRAVÉ
- výrazne sa menil tvar lomeného oblúka :
- 60 stupňov
- Prevýšený oblúk
- Kýlový
- Plochý
- Zavesený
- Ďatelinový
- Klenba bola najskôr konštrukčným prvkom , neskôr sa stala dekoratívnym prvkom –niektoré klenby sa zrútili
- Klenby :
- Krížová
- Rebrová
- Sieťová
- Hviezdicová
- Sklepienková
- Vejárová
- Oblúková – prínos českej goriky
- Kružbová – vznik na Slovensku – Kostol sv. Kataríny v Banskej Bystrici
Základ gotickej architektúry tvoria – oporný pilier
SKELET
- oporný oblúk
Kresba:
- okná – vitráže - kovová konštrukcia vyplnená farebnými sklami – svetelný efekt
- najpresklenejší objekt – SAINTE – CHAPELLE v Paríži – mohutné vitráže
- vonkajšie oporné piliere boli zakončené hrotivým ihlanom – FIALOU
- v priečelnej časti chrámu sú okrúhle okná – ružice
- franc. katedrály – NOTRE – DAME, RAVENE, PÁPEŹSKÝ PALÁC AVIŃON
- Čechy – katedrála sv. Víta v Prahe – Hradčany za Karola IV, začal ju stavať Francúz Matyáš z Arrasu v r. 1344, pokračovateľom bol nemec Petr PARLÉŘ - postavil aj KARLOV MOST a STAROMESTSKÚ VEŹU v PRAHE
- Slovensko- Dóm sv Alžbety v Košiciach, Dóm sv Martina v Bratislave, Zápoľského Kaplnka v Spišskom Štvrtku
- Gotický oltár : časti : MENZA – oltárny stôl
- PREDELA
- ARCHA – skriňa s krídlami riešenými reliéfne a maliarsky
- SYSTÉM FIÁL
- Oltárna maľba – spôsob tabuľovej doskkovej maľby – bratia Jan a Hubert EICK (Ajkovci )– olejová maľba riedidlom – najviac krídlových tabuľových oltárov – 11 – Kostol sv. EGÍDIA v Bardejove
- Oltár bez jediného klinca – Oltár MAJSTRA PAULA Z LEVOĆE z lipového dreva- vysoký takmer
- Svetská architektúra :hrady, radnice, paláce, meštianske domy, tržnice
- HRADY : KARLŚTEJN, KŔIVOKLÁT, Staromestská radnica v Prahe
- Slovensko : Trenčiansky hrad, Oravský Podzámok, Spišský hrad – najväčší v strednej Európe, Zvolenský hrad
SOCHÁRSTVO :
- Významná úloha pri výzdobe chrámu. Priečelia chrámov boli bohato zdobené figurálnou a ornamentálnou plastikou.
- V začiatočnom štádiu figurálne plastiky mali pretiahnuté telo. Boli v strnulom postoji, s údmi tesne pri tele.
- Neskôr sa telo a pohyb sôch oživuje. V neskoršej gotike sa nahrádza realistické zobrazenie postáv naturalistickým.
- Námety tvorili scény zo života Krista a postavy Panny Márie s dieťaťom...
- malo význam pri výzdobe chrámov
- nábož. námety: Madony – os tela prehnutá do písmena S : Madona z Ružbách, Malej Lomničky, Slatinská Madona
- sochári : Čechy : Petr Parléř – socha sv. Václava – Václavské námestie v Prahe
- Slov : Majster Pavol z Levoče
- Madony nie sú voľnou plastikou, sú vytvorené do gotických priestorov
MALIARSTVO :
- Námetom svetských malieb boli portréty kráľovskej rodiny, rytierov, erby...
- Väčšina náboženských malieb zdobili krídlové oltáre.
- Postavy sa zachytávali plošne prevažne na zlatom pozadí.
- Pozoruhodnú umeleckú úroveň dosiahla knižná maľba, doplňujúca texty ilustráciami.
- SúSTREDILO SA NA FaREBNú VýZDOBU OKIEN – vitráží
- Maľby na krídlových oltároch – postavy zachytávali plošne na zlatom pozadí
- Štýl nástenných malieb bol ovplyvnený Ilumináciami
- Maľby sa realizovali temperovými farbami alebo olejovými farbami- J. a H. Eieck na kriedovom podklade
- Námety: Panna Mária, Apokalypsa
- Nástenná maľba sa uplatnila aj pri výzdobe domov, zámkov, palácov
- PAMIATKY : tabuľové obrazy: v Dóme sv. Alžbety v Košiciach, v Kaplnke sv. Václava pri chráme sv. Víta v Prahe, v kaplnke sv .Kríža na Karlštejne
- Portrétová maľba: - na stenách hradu Karlštejn – členovia kráľovskej rodiny a cirkevní hodnostári
-
-
- Knižná maľba: - obohacovala texty ilumináciami – ilustráciami - knihy v kláštoroch – iniciály – veľ. písmeno na začiatku textu, miniatúry – kresby
- bola určená pre vzdelaných a ľudí – bola kultivovanejšia ako nástenná maľba , ktorá bola určená pre všetkých
- PAMIATKY: PASIONáL ABATYšE KUNHUTY, Velislavova biblia o sv. Václavovi, Breviár biskupa jána
- MALIARI:
- GIOTTO di BONDONE – Florencia
- Cyklus fresiek zo života Panny Márie, Krista
- Obraz Posledného súdu v Kaplnke DEL ARENA v PADOVE
- Majster VYŠEBRODSKÝ
- Majster THEODORIK – kráľovský maliar Karola IV
- Iluminátor Michal z Trnavy
- Španielsko: Katedrála v TOLEDE, V SEVILE, V BARCELONE
- Taliansko: G. PISANO – výzdoby v Siene, Dóžov palác v Benátkach, Milánsky dóm – veľa sôch, vežičiek, Radnica vo Florencii a Siene - veže
Náhľad fotografií zo zložky gotika