BAROK
BAROK
CHARAKTERISTIKA :
- Barok ( z port. Barocco – nepravidelná perla) je umelecký sloh, ktorý vznikol v polovici 16. storočia v Taliansku a jeho rozkvet nastal v polovici 18. storočia.
- Barok je štýlové obdobie, ktoré vystriedalo renesanciu. Zrodilo sa v katolíckom Taliansku, kde renesančné výtvarné umenie od druhej pol. 16. stor. nadobudlo výrazné, dynamické, hýrivé a ozdobné prvky.
- prezdobenosť, pompéznosť (veľkolepá nádhera), nepravidelnosť, dynamika, zložitosť, prelínanie línií a tvarov a disharmónia detailov.
- V sochárstve a maliarstve sa zobrazovali veľkolepé mytologické a alegorické výjavy, vnútorné stavy, využívali sa reálne motívy a ťažilo sa z protikladov svetiel a tieňov.
- Vzorom pre reprezentačné sídla korunovaných hláv, sa stal kráľovský zámok vo Versailles neďaleko Paríža, ktorý si dal vybudovať francúzsky kráľ Ľudovít XIV.
- VZNIKOL KONCOM 16 STOROĆIA V TALIANSKU
- Vrchol dosiahol v pol 18. storočia
- Rozšíril sa do Flámska, Nemecka, str. Európy, Španielska a jeho zámorských kolónií
- Ovplyvnil umenie vo Francúzsku a Anglicku
- Prekonal 3 fázy : Ranný
- Vrcholný
- Neskorý – známy ako ROKOKO
- Od začiatku sa formoval 2 smermi
- 1. Barok klasicizujúci – typický pre protestantské krajiny – Nemecko, Anglicko, Francúzsko – s nezávislou cirkevnou politikou- reprezentovaný BERNINIM
- 2. Barok dynamický – BAROKOVý - nadväzujúci na vrchol. Renesanciu, rozšírený v katolíckych krajinách Taliansko, Španielsko, str. Európa – preferovaný
- BOROMINIM – odporca Berniniho
- Je to obdobie , ktoré nemalo vlastný estetický program
- Znázorňovalo citové stavy a prenášalo ich na diváka
- PRVÁ FÁZA – 17. stor. – charakterizovaná všeobecnou úctou k autoritám, citovaním klasických prameňov – VITRUVIUS
- Veľké figurálne maľby s bibl. alebo antickým námetom sa pokladali za závažnejšie ako portréty, krajinky, zátišia
- Zobrazovala sa ideálne príroda. Nie skutočná , lebo tá bola nedokonalá
- Úlohou umelca bolo objaviť a vyjadriť dokonalé , ideálne tvary, pričom ako vzor – staré grécke a rímske sochárstvo a Raffaelove maľby
- DRUHÁ FÁZA : 18 stor – je charakterizované SKEPTICIZMOM voči autoritám a pokusmi o ich provokáciu – príklon k SLOBODE – vyplynul z toho Záujem o nižšie kategórie maľby : zátišia, krajinky, portréty
- Nastupuje úprimná radosť z čisto vizuálnych a dekoratívnych efektov – objavujú sa mnohotvárnosť, pôvab, gracióznosť
- Barok – spätý s renesanciou – Maľba AL GRECO – Kupola chrámu sv Petra Michelangelo BUANAROTI, VIGNOLOV hrám II GESÚ , ktorý sa stal vzorom jezuitských kostolov
- Barok. umelci siahali po antických predlohách
- Robili pre dvor, aristokraciu, cirkev
- Umelecké centrum sa v pol. 18 stor presúva z Ríma do PARÍŽA – rozšírila sa sociálna objednávka pre strednú vrstvu – hlavne v Holandsku – hlavne v maliarstve, v architektúre sa zrovnoprávnili popri zámkoch a chrámoch – obytné domy, mestské domy, celky: námestia, fontány ....
- Portrétové busty
- Stavajú sa letohrádky
- Projektujú parky
- Pozornosť sa venuje výzdobe interiéru – výroba nábytku
- Objavil sa PORCELÁN
- Typické pre Barok – pôsobenie na city – v maľbe napr: sústredením postáv v popredí a uzavretím pozadia tmavou clonou
- Vystupňovanie účinku diela sa dosahovalo prostredníctvom ILUZIONIOZMU , ktorý predpokladal technickú zručnosť – mramor pôsobí ako vlasy , pozlátený kov ako lúče
- Splývanie druhov umenia malo za následok rozvoj OPERY a DIVADLA- div. scény
- DRAMATICKOSŤ – docielená striedaním svetla a tieňa – technikou šerosvitu – temné pozadie , žiarivé a sýte farby vpredu
- POHYB – postavy sa krútia, vlnia
V architektúre sa pohyb dosahoval prostredníctvom proporcií, vzostupnosť, výška je väčšia ako šírka
- PRIESTOR – dôležitá súčasť diela, použitím geometrickej, tvarovej a farebnej perspektívy
ARCHITEKTÚRA :
- MúR DEKORAčNá FUNKCIA – členený výklenkami, nikami, pilastrami, stĺpmi – zdobené kvetmi navrchu
- Taliansko : G.L: BERNINI – Kolonáda sv. PETRA, STOLEC sv. Petra
- F. BORROMINI – San Carlino
- Francúzsko : J.H. MAnsart – KOSTOL PARíŹSKEJ INVALIDOVNE, zrkadlová sieň vo Versailes
- U nás : SPAZZOVCI, HELDEBRANT, MARTINELLI
SOCHÁRSTVO :
- BERNINI – Dávid, Videnie sv. Terézie
- FERNANDÉZ – Pieta, Mŕtvy Kristus
- U nás : DONNER, BOGDAN,KUPECKÝ
MALIARSTVO :
NAJVÝZNAMNEJŠÍ PREDSTAVITELIA :
Caravagio, Peter Paul Rubens , Rembrandt Van Rijn, Pieter Brueghel, A. van Dyck, Diego Rodríguez de Silva y Vélazquez
Taliansko : - Guido RENO
- Caraciovci – založili si vlastnú školu
- Caravagio – Temnosvit – Mučenie sv. Matúša, Dávid s Goliášom
Španielsko : - Jose RIBERA – Chlapec s konskou hlavou
Esteban MURILLO – Nepoškvrnené počatie
Diego VELASQUEZ – Venušina toaleta – najkrajší španielsky akt, Infantka Margerita
FLÁMSKE a NIZOZEMSKÉ MALIARSTVO :
REMBRANT van RIJN - Hodina anatómie dr. Tulpa, Usmievajúca sa Saskia, Nočná hliadka, Návrat márnotratného syna – vrcholné dielon
ANTOIN van DYCK – Kráľ na poľovačke
Frans HALS – Veselý pijan
Francúzsko :
Georges de
Nikolas BUSIN ( Busé) – Orfeus a Euridica
U nás : Lukáš KRACKER – Oltárne obrazy, SMIDT, Worés