Choď na obsah Choď na menu
 


ANDREA MANTEGNA

16. 5. 2009

Životopis

 


Mantegna sa narodil v Isola di Carturo, v blízkosti Padovy v republike Benátky, druhý syn tesára, Biagio.

Vo veku jedenástich sa stal učnom u Francesca Squarcione, Paduan -maliara. 

Squarcione -  nadšenie pre antické umenie, a na fakulte herectvo.  Podobne ako jeho slávny krajan Petrarca, Squarcione bolo niečo ako Fanatický pre staroveky Rím: cestoval poTaliansku, a možno aj Grécku, zhromažďoval starožitné sochy, reliéfy, vázy, atď, ktoré tvoria zbierku takýchto diel, potom z tvorby výkresov ťažil a  otvoril svoje obchody pre ďalšie štúdium. Všetci jeho žiaci súčasne, pokračovali v  podniku , pracujú na províziu,aby sa u neho mohli učiť.

Agony je v záhrade (pravý panel z predella zo San Zeno Oltárny obraz, 1455) Národná galéria v Londýne je vrcholom Mantegnu  skorého štýlu.

  Padua bol atraktívny pre umelcov pochádzajúcich nielen z Benátok, ale aj z Toskánska, napríklad Paolo Uccelli, Filippo Lippi a Donatello. .

V tom čase, Mantegna bol považovaný za favorita žiakov; Squarcione ho učil latinsky a poveril ho študovať fragmenty rímskeho sochárstva.Vo veku sedemnásť, Mantegna sa oddelil od Squarcione. Neskôr tvrdil, že mal Squarcione profitovať z jeho práce bez platenia práv.

Jeho prvé práce,  boli -  Oltárny obraz pre kostol Santa Sofia v 1448. V rovnakom roku bola Mantegnovi spolu s Nicolòm Pizolom zverena práca spolu  s veľkou skupinou maliarov   výzdoba z Ovetari  - kaplnka s  apsidou v  kostole Eremitani. I

Je pravdepodobné, že do tej doby niektorí zo žiakov Squarcione vrátane Mantegna, už začali sériu fresiek v kaplnke  S. Cristoforo, v kostole Sant'Agostino degli Eremitani -  dnes považovaná za jeho majstrovské dielo.

Po sérii náhod,  Mantegna vyhotovil  väčšinu práce sám, keď Ansuino, ktorý spolupracoval s Mantegnom  v Ovetari v kaplnke , priniesol jeho štýl do školy maľovania.

Táto séria by sa bola takmer úplne stratila v r. 1944  - spojenecké bombové útoky z Padovy.  Najdramatickejších práce na fresco cykle  bola práca nastaviť v worm's-oko pohľad pohľadu  James viedol k jeho popravu. Pre príklad , Mantegna uplatňoval  zníženie hľadiska, pozri obrázok vpravo  zo svätých Petra a Pavla, i keď oveľa menej dramatický vo svojom výhľade, dokončená, a využíva mnoho rovnakých techník, vrátane classicizing architektonické štruktúry.

MilánSan Luca Oltárny obraz, 1453; Tempera na panely, Pinacoteca di Brera, Milan

Stephen fresco prežili a je najstaršou známou v predbežnom náčrte , ktorý stále existuje a môže sa porovnať so zodpovedajúcimi freskami.

Napriek tomu, že pôvodný vzhľad pomníku, pretože sa nejedná o kópiu všetkých známych má roman .štruktúru.

Mantegna tiež prijal mokré textílie modelov od Rimanov , ktorý pochádza  z gréckeho vynálezu, na odevy z jeho čísla, aj keď čas údajov a interakcie sú odvodené z Donatella. Nákres ukazuje dôkaz toho, že nahé údaje boli použité v poňatí diela počas ranej renesancie. .

Medzi ďalšími  Mantegnovými  freskami sú Dvaja  svätí nad vchodom kostola  Sant'Antonio v Padove, 1452 a Oltárny obraz zo St Luke Giustina, teraz v Brera galérie v Miláne (1453). Vzhľadom k tomu, že mladý umelec postupuje  vo svojej práci, prišiel pod vplyvom Jacopo Bellini, otec  slávneho  maliara Giovanniho a Gentile, a dcéry Nicolosie.

V 1453 Jacopo súhlasil so sobášom  medzi Nicolosiou  a  Mantegnom.

 

Estetické

Oltárny obraz, (ústredný výbor), 1457-60; San Zeno, Verona

Andrea sa zdá, že bol ovplyvnený jeho starým učiteľom  na obmedzenia, aj keď jeho neskoršie predmety , napríklad tie  z legendy o sv Christopherovi, kombinoval  jeho sochársky štýl ,s väčším zmyslom pre naturalizmus a temperament. Vyškolený bol v štúdiu a riešil  závažnosť starobylého.

Mantegna jednoznačne  otvorene,  sa považuje za znalca starého umenia, nadradeného do prírody .  Dôsledkom toho je, že maliar je  ovplyvnený presnosťou v  náčrtoch  a prioritou bol  obrázok. Celkovo Mantegnove  práce nesú  tendenciu ku strnulosti, ktoré preukazujú strohú celistvosť skôr ako pôvabnú  citlivosť prejavu.

 

Mal plat vo výške  vo výške 75 lír za mesiac, čo je tak veľká suma za toto obdobie. Bol to vlastne prvý maliar . Stále bydlisko v Mantua.

. Súd Mantua, fresca pre Kamery degli Sposi v Palazzo Ducale, Mantua.

Jeho Mantuan majstrovské dielo namaľoval v byte , dnes známe ako Kamera degli Sposi (doslova: "Svadobná komora"): séria plná skladby -  fresky vrátane rôznych portrétov  Komora - jej  výzdoba bola dokončená pravdepodobne v 1474. . Desať rokov, ktoré nasledovali, neboli šťastné  pre tie Mantegnu a Mantua: bol veľmi podráždený , lebo  jeho syn zomrel  - Bernardino, rovnako ako markíz Ludovico, jeho žena Barbara a jeho nástupca Federico (ktorí vykázali Mantegna CAVALIERE, "rytier").

Ten si vybudoval majestátny dom v priestore kostola San Sebastiano a vyzdobil ho  mnohými obrazmi .  V dome je ich  možné vidieť ešte dnes, aj keď obrázky sú veľmi zničené . V tomto období  začal zbierať niektoré sochy zo starovekej ríše -  maľoval niektoré architektonické a dekoratívne fragmenty, a dokonale a  intenzívne . Sebastian teraz v Louvru v Paríži.

V 1488 Mantegna bol poverený pápežom  -  maľovať fresky v kaplnke  Belvedere vo Vatikáne. Táto séria fresiek, vrátane  Krst Krista, bol zničený Piusom  VI v 1780. 

  - obrázky na Triumf  Cézara  ktorý mal zrejme začal  pred svojím odchodom do Ríma, a ktoré absolvoval okolo 1492. 

Tieto skvele vymyslené  a navrhnuté skladby sú nádherné . Mantegna ich  považoval  za najlepšie práce, ktoré boli predané v roku 1628 spolu s podstatnou časťou  Sú teraz v Hampton Court Palace,v Anglicku  trochu vyblednuté, ale mnohokrát  reštaurované.

Jeho dielňa vyrobila celú sériu ilustrácií podľa  nich, ktorá do značnej miery priniesla  pre nich rýchlu slávu po celej Európe.